Nieuwe expositie

FRAGILE
1 maart tot 6 april 2024

FRAGILE

schilderijen   prints   sculpturen 

  1 maart tot 6 april 2024
 
Vernissage 1 maart van 16.00 tot 19.00 uur

Finissage 6 april van 12.00 tot 17.00 uur

open galerie 2 en 3 maart van 12.00 tot 17.00 uur
elke vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur
en op afspraak
0622795069
 
 
Zie hier onder meer over de kunstenaars

[email protected]

Nina Gebhard

Het gaat Nina Gebhard vooral om het innerlijk. Niet over mooi, maar over echt. Ze onderzoekt in haar werk ‘het mens-zijn’. Wie is deze persoon? In wat voor staat van zijn bevindt hij of zij zich nu? Nina kijkt aandachtig en zonder oordeel naar de mens die voor haar staat, en probeert die persoon in haar werk recht te doen.
Kwetsbaarheid speelt hierin mee, evenals de gemoedstoestand en/of het karakter van de geportretteerde. Ze probeert als het ware via de buitenkant de binnenkant te vangen; te zien en te laten zien. Ze werkt op de tast, zoekend, zowel in haar beeldhouwwerk als in de tekeningen en schilderijen. De gelaagdheid in verf of klei is voor haar een middel om zo goed mogelijk meerdere persoonlijkheidsfacetten tegelijkertijd te laten zien. Het kleurenpalet, de toets, de manier waarop de diverse materialen worden gebruikt, het hele werkproces is bij haar intuïtief en expressief. 

Nina werkt het liefst naar het naakte lijf omdat dan niet alleen de kleren, maar ook veel van iemands aangeleerde manieren van maskeren wegvallen. Het openlijk getoonde, nergens verhulde lichaam laat veel meer zien hoe deze mens zichzelf draagt, voelt, ziet; de houding die te zien is in de voeten, het hoofd, de handen, de borstkas… Het ‘ontbloot’
De gebeeldhouwde portretten zijn meestal op ware grootte, en tonen een deel van de torso – en liever nog, van de gehele levensgrote figuur, zodat iemand er echt stáát.
Anatomisch gezien probeert Nina trouw te zijn aan het lichaam van de geportretteerde, maar ze bootst het huidoppervlak bewust niet exact na, omdat zij dat wat aan de oppervlakte ligt juist bevraagt.

Laura Blömer

In mijn werk probeer ik de essentie van mijn onderwerpen weer te geven. Door observerend te werk te gaan, wil ik mijn respect voor de schoonheid en eigenheid van mijn onderwerpen tonen. De natuur is daarbij vaak een inspiratie. Waarbij ik als figuratief schilder het liefst naar de waarneming werk, in geval van landschappen ‘en plein air’. Maar schilderen is voor mij vooral ook een zoektocht; naar beelden en compositie, vorm, kleur en toets.

Dieren nemen een aparte plaats in binnen mijn werk, in mijn verleden als dierenarts, nu als beeldend kunstenaar. Onze relatie ten opzichte van dieren houdt mij bezig. In het bijzonder de tegenstrijdigheid tussen enerzijds het grootschalige, vaak ongeziene gebruik van dieren en anderzijds het vermenselijken en romantiseren van dieren, ook in hoe wij dieren weergeven. In beide uitersten dreigt de eigen identiteit van het dier verloren te gaan en zien wij het dier in de eerste plaats vanuit de mens. Door een zekere afstand te houden en het dier op zichzelf te zien, wil ik de eigenheid van het dier respecteren en in beeld brengen.

Luz Elena Caballero

Schilderen is de manier waarop ik gedachten, gevoelens en herinneringen onderzoek, hoe ik de
wereld om mij heen probeer te begrijpen.
De menselijke figuur staat centraal in mijn werk. Hierdoor geef ik uitdrukking aan het complexe
weefsel van rituelen, ervaringen en emoties die ons humaan maken. Nostalgie, eenzaamheid,
kwetsbaarheid en schoonheid, maar ook intimiteit, geluk en humor zijn thema’s die ik constant
beschouw in mijn werk.
Mijn schilderijen worden in eerste instantie als realistisch beleefd door de toeschouwer.
Tegelijkertijd probeer ik ze te verleiden om ook de abstractie te ontdekken door dichterbij te
komen.
Bio:
Luz Elena Caballero is geboren in de Caribische kust van Colombia. Ze studeerde kunst in Atlanta
(VS) en Florence (IT). Luz Elena heeft haar atelier op de Kobaltstraat in Naarden sinds 2013.